Skip links

Wandeling Etang du Comte

[av_slideshow_full size=’featured’ min_height=’0px’ stretch=” animation=’slide’ conditional_play=” autoplay=’false’ interval=’5′ control_layout=’av-control-default’ src=” attachment=” attachment_size=” position=’top left’ repeat=’no-repeat’ attach=’scroll’ av_uid=’av-kb7msi2i’]
[av_slide_full slide_type=’image’ id=’4188′ video=’http://’ mobile_image=” fallback_link=’http://’ video_format=” video_ratio=’16:9′ title=” custom_title_size=” custom_content_size=” caption_pos=’caption_bottom’ link_apply=” link=’lightbox’ link_target=” button_label=’Click me’ button_color=’light’ link1=’manually,http://’ link_target1=” button_label2=’Click me’ button_color2=’light’ link2=’manually,http://’ link_target2=” font_color=” custom_title=” custom_content=” overlay_opacity=’0.5′ overlay_color=” overlay_pattern=” overlay_custom_pattern=” av-medium-font-size-title=” av-small-font-size-title=” av-mini-font-size-title=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-v9hlb’][/av_slide_full]
[/av_slideshow_full]

[av_section min_height=” min_height_px=’500px’ padding=’default’ shadow=’no-border-styling’ bottom_border=’no-border-styling’ bottom_border_diagonal_color=’#333333′ bottom_border_diagonal_direction=’scroll’ bottom_border_style=’scroll’ margin=” custom_margin=’0px’ scroll_down=” custom_arrow_bg=” id=” color=’main_color’ background=’bg_color’ custom_bg=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” attach=’scroll’ position=’top left’ repeat=’no-repeat’ video=” video_ratio=’16:9′ video_mobile_disabled=” overlay_enable=” overlay_opacity=’0.5′ overlay_color=” overlay_pattern=” overlay_custom_pattern=” av-desktop-hide=” av-medium-hide=” av-small-hide=” av-mini-hide=” av_element_hidden_in_editor=’0′ av_uid=’av-s2ti7′]

[av_two_third first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ row_boxshadow=” row_boxshadow_color=” row_boxshadow_width=’10’ link=” linktarget=” link_hover=” padding=’0px’ highlight=” highlight_size=” border=” border_color=” radius=’0px’ column_boxshadow=” column_boxshadow_color=” column_boxshadow_width=’10’ background=’bg_color’ background_color=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=” av_uid=’av-myyof’]

[av_textblock textblock_styling_align=” textblock_styling=” textblock_styling_gap=” textblock_styling_mobile=” size=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” font_color=” color=” id=” custom_class=” template_class=” av_uid=’av-kb7ms03y’ sc_version=’1.0′ admin_preview_bg=”]

Wandeling Etang du comte (Merens-les-Vals)

Graag willen wij een mooie, niet al te zware, wandeling Etang du Comte onder de aandacht brengen, zodat jullie er ook van kunnen genieten. Naar het startpunt is het ongeveer 1 uur en een kwartier rijden vanuit ons vakantiepark in Daumazan. Het startpunt is bij Merens-les-Vals en is als volgt te bereiken:

Volg de N20 naar Andorra. Voorbij Ax-les-Thermes kom je in het dorp Merens-les-Vals. Wanneer je het dorp bijna uit bent en voordat de N20 een vierbaansweg wordt, ga je rechtsaf richting Le Camping. Het eerste kleine bordje met Le Camping erop staat bij een heel smal stenen bruggetje. Daar kun je scherp rechtsaf overheen rijden, maar veiliger is het om even rechtdoor de weg te volgen, want daarna komt er een echte afslag naar de Camping. Ter hoogte van de Camping ga je linksaf en volgt de forestiere weg, die overgaat in een zand/grindpad, van ongeveer 4 km. Uiteindelijk kom je bij een parkeerplaats.

Bij het begin van de parkeerplaats, links, staat het bord met de route naar de Etang de Comte.

Begin de wandeling Etang du Comte met het volgen van het pad, links van dat bord, en na een slagboom begint rechts de route GR 10. Het pad is gemarkeerd met een rood/witte streep.

In het begin gaat het pad vrij steil omhoog. Wanneer het vlakker wordt zie je een prachtige beek lopen, de Mourguillou. Deze steek je over en het pad gaat linksaf verder omhoog. Je ziet prachtige velden met de Alpenroos of Rhododendrons, zoals de Fransen zeggen. Overal komen kleine watertjes naar beneden, dus af en toe loop je in een zompige weide. Vanaf de parkeerplaats duurt de weg omhoog naar het meer ca. 1,5 uur (voor geoefende wandelaars wordt 1 uur aangegeven). Aan het meer is er uiteraard gelegenheid om te rusten en te picknicken.

wandeling etang du comte chateau cazaleres villa 133

De terugweg gaat eerst een stukje over hetzelfde pad terug. Bij een oversteekplaats van de rivier volg je aan de overzijde eerst het pad naar rechts. Vanaf hier is de weg met een enkele rode streep gemarkeerd. Je hebt de neiging om aan de overzijde meteen naar links te gaan, maar dat loopt vast. Dus eerst naar rechts, terug richting van het meer en dan volgt het pad weer naar links omhoog. Verder wordt het weer goed aangegeven.

Het is mede door die beek een fantastisch mooie route die, na het vrij steile beginstuk, niet al te moeilijk is. Wij hebben er totaal 3,5 uur over gedaan, incl. de (korte) pauze aan het meer. Wij hebben deze route half juni gelopen en dan zie je hier en daar zelfs nog wat sneeuw liggen. Bovendien staat dan de alpenroos (rhododendrons) in bloei.

Het is een prachtige wandeling waarna je in Ax-les-Thermes je voeten een weldadig bad kan geven in het zeer warme zwavelhoudende bronwater. Uiteraard kun je dan ook iets verfrissends drinken op het terras, naast dit thermale bad.

bron:cazanova

Lees ook over ons vakantiehuis, Villa 133 en vakantiepark Chateau Cazaleres:

Overige wandeltochten rondom het Franse vakantiepark

Cirque de Cagateille bergwandeling Etang du Comte wandeltocht Daumazan-Lassere wandeling
cirque4 etang du comte wandeling-villa133 wandeling-Daumazan-Lassere-villa133-Chateau cazaleres-14
Cirque de Cagateille Etang du Comte Daumazan-Lassere

Daumazan-Campagne dorpswandeling

Daumazan-La Baccara wandeling
wandeling-Daumazan-Campagne-villa133-Chateau Cazaleres-2 grote wandeling-Daumazan-La Barraca-villa133-Chateau Cazaleres-3
Daumazan-Campagne Daumazan-La Baccara

Wat hebben wij genoten van de omgeving. Vele bergwandelingen in de prachtige natuur maken het vakantieplaatje compleet.

[/av_textblock]

[/av_two_third][av_one_third min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ row_boxshadow=” row_boxshadow_color=” row_boxshadow_width=’10’ link=” linktarget=” link_hover=” padding=’0px’ highlight=” highlight_size=” border=” border_color=” radius=’0px’ column_boxshadow=” column_boxshadow_color=” column_boxshadow_width=’10’ background=’bg_color’ background_color=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=” av_uid=’av-f01z3′]